Waarom het EPD niet lukt (reprise)

Een interessant artikel in het blad VOZ magazine, van de hand van Henk Slotboom, over een fundamentele fout in het landelijke EPD ontwerp. In de specificaties van NICTIZ wordt ervan uitgegaan dat de patiënt geen eigenaar is van het dossier. Sterker nog, niemand is eigenaar. De volgende zin wordt aangehaald uit de AORTA specificaties:

Merk op dat, anders dan vaak gedacht, geen eigenaar van patiëntgegevens is gedefinieerd.

Ooit hoorde ik toenmalig juridisch expert bij NICTIZ, Theo Hooghiemstra, hierover vertellen dat er juridisch gezien eigenlijk geen eigenaar van patiëntgegevens bestaat. De exacte argumenten weet ik niet meer, maar als je er over nadenkt is het ook niet zo gek. Ben ik eigenaar van mijn dossier? Of mijn huisarts? Of allebei? Als er geen eigenaar bekend is – aldus Slotboom – heb je al een probleem te pakken. Want wie is dan verantwoordelijk voor goed onderhoud van die patiëntgegevens? Wie bij problemen? Door die onduidelijkheid kan er heel wat ellende ontstaan. Een interessante visie. Het helpt als je wat afstand hebt of kan nemen.

Geef een reactie

