Waarom het EPD geen dossier is

Albert Vlug, NICTIZ, legt de keuze voor de huidige EPD architectuur uit. Waarom is er gekozen voor een landelijke verwijsindex met decentrale systemen? Interessant als je nog niet helemaal ingevoerd bent in de materie, maar echt nieuwe feiten levert het niet op. Ook wordt niet ingegaan op eventuele alternatieven of is er een kritisch geluid over beveiliging, de enorme complexiteit die de huidige aanpak met zich meebrengt, het gegeven dat aangesloten partijen allemaal online moeten zijn etcetera. Dat kan natuurlijk ook niet, de huidige aanpak kunnen we natuurlijk niet zomaar verlaten. Je kan je aanvragen of er eigenlijk wel een alternatief is. Google Health? Alles (toch maar weer) regionaal oplossen? Combi’s van regionale oplossingen en landelijke?

3 Reacties op “Waarom het EPD geen dossier is

  1. Alle redenen die worden genoemd ter onderbouwing van de “decentrale” keuze, belemmeren m.i. niet de keuze voor of realisatie van een meer centrale oplossing. Communicatie kun je ook faciliteren vanuit één of enkele centrale databases. De verantwoordelijkheid voor de inhoud (het ontstaan) van de gegevens ligt altijd, ook dan, bij de bron/zorgverlener – dat is binnen alle systemen/organisaties zo. En die blijft zorgen dat “zijn” gegevens up to date zijn; in de zorg worden veel gegevens niet gecorrigeerd maar aangevuld met nieuwe gegevens. De rol van zorgverlener wijzigt niet en ook juridisch gezien kan er niet veel aan de hand zijn omdat we ons suf corresponderen en kopiëren in de zorg; juist omdat we alles decentraal opslaan. Dat een zorgverlener kan weten wie “zijn” gegevens heeft gebruikt, kan natuurlijk ook in centrale databases worden bijgehouden. Lang niet alles hoeft opgeslagen te worden; juist omdat andere zorgverleners helemaal niet “alle” gegevens willen en hoeven te gebruiken. Dat centrale voorzieningen, waaruit zorgverleners ook weer kunnen putten, qua veiligheid en snelheid voordelen hebben lijkt me evident. Het zou wel eens de crux kunnen blijken te zijn in de bereidheid en haalbaarheid van zorgverleners om mee te werken.

    Genoemde overwegingen en redenen kan ik ook gebruiken/bereiken door bijvoorbeeld te stellen: maak gebruik van 16 miljoen PHR’s binnen één of enkele centrale voorzieningen. Zorgverleners sturen niet alleen de rekening uit maar “werken ook mijn digitale serviceboekje bij”; net als degenen die bij mijn hond of mijn auto betrokken zijn dat – op papier – doen. Schep daartoe waar nodig zelfs verplichtingen. Zorgverleners putten uit hun eigen database en mijn PHR voor gegevens afkomstig van andere zorgverleners en mezelf. Vanuit mijn PHR maak ik nieuwe afspraken met zorgverleners, ontvang en verstuur ik mijn verwijsbrieven, voeg ik zelf ervaringen/gegevens toe, check ik mijn gegevens met andere betrouwbare informatie op het internet en vraag ik elders om advies. In mijn PHR staat ook mijn zorgpolis zodat ik in samenhang met de verleende zorg kan zien waar ik – beter – gebruik van kan maken; bijv. hoeveel sessies fysiotherapie en kan ik weer een nieuwe bril aanschaffen. Bovendien, ik beheer graag het PHR van mijn moeder en mijn kinderen en “regel” voor hen mede de zorgverlening. En de zorgverlener zelf, nou die communiceert maar wat graag digitaal met cliënten … zorgt zelf dat zijn eigen systemen dat heel snel en uitgebreid kunnen. En de spin off … zorgverleners zorgen snel dat ze onderling ook veel digitaler communiceren – daar waar zinnig en haalbaar.

  2. Maar Hans, de discussie centraal/decentraal is toch een gepasseerd station? We gaan toch gewoon verder op dezelfde LSP weg?

  3. Als het de verkeerde of te lange weg blijkt te zijn, kun je een station terug … of ommetje nemen, dan bespaar je je de afgang …

    Edoch, het is niet een kwestie van óf-óf. EPD op organisatieniveau, keten/regio EPD, LSP en PHR hebben alle vier een rol. We moeten proberen niet door te schieten in de rol van LSP; en dus het één doen en het ander niet laten.

Geef een reactie

