PatientServiceCode

Via een inkomende link kwam ik op de weblog van Ir. Oosters, o.a. werkzaam bij Deloitte. Hij heeft een aanzet gedaan voor de zogenaamde PatientServiceCode. Deze is geïnspireerd op de vorig jaar geïntroduceerde BurgerServiceCode. Deze gedragscode beschrijft puntsgewijs de normen waaraan de digitale relatie tussen burger en overheid moet voldoen. Je zou de digitale relatie tussen zorgverlener en patiënt (of cliënt zo je wilt) ook van zo’n gedragscode kunnen voorzien. Ik ben benieuwd waar de auteur verder mee komt. Zelf denk ik dat de tien normen uit de BurgerServiceCode bijna allemaal te vertalen zijn naar de digitale relatie patiënt/zorgverlener. Wat het nut ervan is? Het is momenteel bon ton om over EPD’s dingen te roepen, maar dat gaat vaak heel negatief. D.w.z. de plannen van de overheid worden afgekeurd, bekritiseerd (ook hier) en daar staan niet heel veel alternatieve inzichten tegenover. Het zou goed zijn, zoals op sommige plaatsen wel gebeurt, de moderne, digitale relatie patiënt/zorgverlener als startpunt te nemen. Van daaruit kan dan bekeken worden waaruit die relatie zou moeten bestaan. Volgens patiënt én zorgverlener.

2 Reacties op “PatientServiceCode

  1. Bij het opstellen van deze eerste versie van de patientservicecode dacht ik eerder aan de algemene relatie tussen patient en zorgverlener, dan aan de digitale relatie.
    Dat komt omdat ik me erg druk maak over (gebrek aan) kwaliteit in de zorg. Dit kan toch zoveel beter. Vandaar mijn eerste norm: ‘laat me niet doodgaan’. Het eerste uitgangspunt van de relatie tussen zorgverlener en patient moet zijn dat de patient er beter van wordt. Dat klinkt als een vreselijke open deur en dat is het ook. Daarom dit als eerste norm opnemen en bovendien heb je soms het idee dat dit eerste uitgangspunt niet altijd bij elke zorgverlener tussen de oren zit.

    Het is natuurlijk veel actueler om de patientservicecode geheel te richten op de digitale relatie tussen patient en zorgverlener. En daarmee de aansluiting te zoeken met de discussie over het EPD.

    Het nadeel van die keuze is echter dat het EPD een doel op zich wordt en dat is het helemaal niet. Een belangrijke vergissing in de huidige discussie. Want het blijft gaan om het verbeteren van de conditie van de patient en het EPD zou kunnen helpen.

    Zie mijn verdere betoog op mijn eigen site:
    http://www.cajoosters.nl/2008/12/02/patientservicecode-norm-1

  2. Pingback: PatientServiceCode norm 1: Laat me niet doodgaan

Geef een reactie

