PatientServiceCode: Aanzet No. 2

Zoals eerder gemeld is er een BurgerServiceCode, die de normen beschrijft voor de digitale relatie tussen burger en overheid. Het zou interessant kunnen zijn ook een PatiëntServiceCode te introduceren, die een gedragscode mogelijk maakt voor de digitale relatie tussen patiënt en zijn/haar zorgverleners. C. Oosters doet een eerste aanzet op zijn weblog, ik werk het hier uit met vooral de digitale relatie in het achterhoofd.

De term PatiëntServiceCode is een werktitel. Je zou kunnen beargumenteren dat de term “patiënt” de lading niet helemaal dekt. ZorgServiceCode zou ook kunnen. Of DigitaleZorgCode. Een eerste aanzet van mijn kant zou de volgende kunnen zijn.

  1. Bereikbaarheid: Mijn zorgverlener is bereikbaar, op meerdere manieren: per telefoon, fax, e-mail, Internet of “face to face”;
  2. Transparantie: Ik kan eenvoudig bepalen welke producten en diensten mijn zorgverlener biedt, tegen welke prijs en met welke kwaliteit;
  3. Zeggenschap: Ik kan zelf bepalen welke informatie er over mij wordt gedeeld of uitgewisseld met en tussen mijn zorgverleners. Ik heb inspraak in de manier waarop ik wordt behandeld en (digitaal) communiceer.
  4. Eenmalige aanlevering: Ik hoef mijn persoonlijke gegevens maar één keer aan te leveren.
  5. Betrouwbaarheid: Ik kan er van op aan dat met mijn persoonlijke gegevens veilig en betrouwbaar wordt omgegaan. Dit is controleerbaar.
  6. Zaken doen: Ik kan digitaal zaken doen met mijn zorgverlener.
  7. Persoonlijke informatie: Zorgverleners informeren mij proactief over informatie relevant voor mijn situatie.

Natuurlijk kun je veel afdingen op deze eerste opsomming. Hoe vertaal je het naar de praktijk? Is het wel volledig? Stel ik niet teveel eisen als patiënt (cliënt)? Je zou de normen tegen bestaande c.q. nieuwe initiatieven aan kunnen houden om deze te beoordelen. Of tegen een KNMG richtlijn online contact. Dat doen we een volgende keer (versie 2 3 wellicht)…

Update: Op zijn site werkt Oosters het uit langs meer algemene lijnen, maar de aanzetten zijn gedaan. Interessant!

2 Reacties op “PatientServiceCode: Aanzet No. 2

  1. Pingback: PatientServiceCode: aanzet no 3

  2. Jaco,
    leuk dat je mijn suggestie om na te denken over een PatientServiceCode hebt opgepakt. In mijn eigen weblog (www.cajoosters.nl/2008/12/15/patientservicecode-aanzet3/) reageer ik op jouw lijst. Waarbij ik breder wil kijken dan alleen de ICT component van de relatie tussen dokter en patient, alhoewel ICT een belangrijke instrument is om de PatientServiceCode te kunnen realiseren.
    Graag hoor ik weer van jou.
    Caj

Geef een reactie

